Van Madrid naar huis per fiets 2006

Antwoord aan Jan en alleman: wat bezielt ons

Voor het laatst bijgewerkt op 29-01-2007

21/6 Rotterdam
22/6 Beekbergen - thuis

Dit schreef een vriend,

Jullie hebben hem vast al eens eerder om mijn site ontmoet, de vernederlandste Spaanse fietser Raul Gonzalez:  http://www.fietseninspanje.nl/pages%20fioms/hpvc.html

Uiteraard volg ik jullie traject door Frankrijk op de hielen. De dagen door de Foret de Landes vond ik bijzonder, met erg mooie foto's, en dan elke overnachtingplaats weer anders. Jouw voornemen om het door Frankrijk kort te houden is gelukkig voor de lezers niet helemaal gelukt he?

Raul, nu ga ik het echt proberen.

Door Normandie naar Boulogne

Vanaf nu moet er 'geblazen' worden. Ik wil graag 23 juni weer thuis zijn, dan ben ik jarig. Je moet je soms gewoon een doel stellen. Bovendien hebben we beiden het het punt van verzadiging is gekomen. Ik hoef niet meer bij elke kerk aan de deur te voelen of hij ook open is. Niet dat we onze ogen nu sluiten. Normandie is schitterend. We fietsen over kleine boerenweggetjes, zo op het heuvelachtige landschap gedrapeerd, zo als het uit kwam. Veel bochten dus - wat was er eerst de weg of de dorpjes - en zo zijn de bewoonde plekken via wat kleine nederzettingen door een lint van kleine weggetjes met elkaar verbonden. Dus knap heuvelachtig, soms gemene klimmetjes, altijd wel te overzien, maar na de even zo lange afdaling, volgt er vaak ook direct weer een stijging. Soms knap vermoeiend, met altijd de wind aan de voorkant - tegenwind dus. Het landschap is erg gevarieerd. Ook hier weer koren en weilanden, maar ook bossen en klaterende riviertjes. Soms volgen we zo'n rivier, wat betekent dat we dan even vrij vlak mogen fietsen. Er lopen een aantal fietstrajecten door Normandie, o.a. de Groene Valleienroute.

Ik ga onze fietstocht vanaf nu dus niet meer uitgebreid beschrijven, maar blijf soms even stilstaan bij bijzondere punten.

Dinsdag 13 juni 2006 St Mathurin - Sillé Plage129 km

We wisten dat het een lange dag zou worden .......

We moeten nu echt voort. Eerst is het vrij vlak met graanvelden. Het wordt wel steeds heuvelachtiger en door de bossen fietsen we naar Durtal. Dit is dus Normandie. Wij hadden het vlakker verwacht. Ook in Durtal is geen tijd voor een stop. Het mooie kasteel bezoeken we wel eens een andere keer. De mooie kastelen zijn vanaf dit punt dan ook wel zo goed als op.

We zijn verrast, wisten niet goed wat we verwachten moesten, maar we vinden het erg leuk. Wat ons ook verrast zijn de heuvels en venijnige klimmetjes.
Maar we genieten. Van de kleine dorpjes, de mooie kerken, de bossen, ook het laatste stuk naar de camping aan het meer. We komen daar op een grote camping, waar verder niemand is. Alleen in het gebouwtje bij de ingang is een jonge vrouw, die ons vriendelijk ontvangt. We kiezen een plek zeker 100 meter vanaf de ingang en zij komt even later met een paar stoelen voor ons aan. Wanneer we geïnstalleerd zijn komen er nog een paar fietsters, Hollanders, die richting zuiden gaan. We hebben een heel toiletgebouw voor ons zelf. Ik hang de was dan ook binnen te drogen want er lijkt een zware onweersbui op ons af te komen. We krijgen inderdaad een bui, maar de dreiging was groter dan wat er uiteindelijk op ons tentdak valt.

Woensdag 14 juni 2006 Sille Plage - Seés 74 km

We beginnen met de regenjassen aan. Nu echt tegen de regen. Eerst fietsen we de verkeerde kant op. We hebben ook geen brood maar moeten het doen met Madaleines (cakejes). De tocht is erg pittig.
In St. Céneri-le-Boi moèt je stoppen. Wat een pittoresk plekje zo tegen de steile rotswanden. We bezoeken het atelier van een schilder bij de brug over de Sarthe.
We klimmen verder en worden tijdens deze route geconfronteerd met het oorlogsverleden. Op een kruispunt staat een grote tank als gedenkteken opgesteld. We fietsen door een groot bos richting Seés alleen niet volgens de beschreven route. Het laatste stuk moeten we dan ook over een iets drukkere weg, maar omdat we verkeerd gereden zijn, mogen we als troost voelen hoe het is als de wind tegen de achterkant blaast.
Op de camping aan de rand van het stadje aangekomen, begint het weer hard te regenen. Ze zijn op de camping net bezig de laatste haringen vast te hameren van een grote partytent, die als ontmoetingsplek daar is neergezet. Wij bedenken ons niet en schuiven met fiets en al naar binnen en gaan om de beurt douchen. Lekker makkelijk zo. Er staan grote tafels en we stallen onze spullen uit de tassen er op uit. Daarna gaan we maar lezen en zitten hopen dat het droog wordt. Tegen vijven komt het meisje van de camping met een fles cider en heft het glas met ons; een welkomstdrankje. Daarna wordt het droog en zetten we de tent op. Daarna snel naar het stadje want ik wil daar graag de grote kathedraal bezoeken uit de 13e eeuw met zijn mooie glas in lood ramen en rozetvensters. Helaas de kerk is gesloten en ik baal nu echt wel eventjes. Er staan nog meer oude gebouwen in Seés en er heerst een levendige sfeer. Terug op de camping kook ik in de partytent. Een erg vrolijke Engelsman die net is aangekomen, zware man, grote baard, rond hoofd met pretogen, houdt ons gezelschap en haalt ook iets te eten. Het wordt een leuk gesprek. Hij woont in Londen, maar heeft ook een huis in Cadiz. Hij is poppenmaker, en maakt Muppetachtige poppen vaak voor TV-opdrachten. Hij is lyrisch over ons fietsen en wil het in heel Londen bekend maken. Dan hebben we al de nodige wijn genuttigd natuurlijk. Hij is het wel die ons de volgende dag staat uit de zwaaien als we vroeg vertrekken en de rest van de campinggasten nog op één oor ligt.

Donderdag 15 juni 2006 Seés - Brionne 110 km

We hadden niet verwacht dat het vandaag ook nog zo heuvelachtig zou blijven. De tocht gaat door prachtige valeien en langs riviertjes.
We staan weer eens voor een bord route barré (wegversperring). Nu hebben we dat wel vaker gehad en zijn altijd doorgegaan en we konden er met de fiets altijd wel langs.
Dus ook nu doen we dat. Op de volgende 5 kilometer worden we nog eens 4x gewaarschuwd. We fietsen het stadje Merlerault binnen door een smal straatje en kunnen niet verder. De weg is helemaal geblokkeerd door een grote berg zand. Ik klim er eens op en zie dat daar achter een grote diepe kuil is gegraven. Daarna moet ik maken dat ik weg kom want een graver komt recht op me af. Er zit niks anders op om ons om te keren, vijf kilometer terug fietsen en daarna de wegomleiding te volgen. We komen een poos later opnieuw het stadje binnen, precies aan de andere kant van de wegversperring.

We stoppen even bij het marktje, halen kaas en brood. Ik heb zicht op een tafelkledenkraam. Ik kan het niet laten en moet even kijken. Er hangt toch wel een heel erg mooi kleed, maar ik vind het wat prijzig. € 30. Als ik er twee koop, krijg ik korting zegt de vriendelijke koopman. Ik zie er van af, maar dat duurt maar een kwartier. Als we even later wegfietsen is dat met een tafelkleed bij de fietstassen in gepropt.
Ook in Broglie stoppen we. Wat een leuk plaatsje met vakwerkhuizen. We genieten erg van dit traject.

Vrijdag 16 juni 2006 Brionne - Gueures 109 km

We rijden vandaag weer langs vakwerkboerderijen en in veel tuinen groeien rozen. We golven over 1-baans weggetjes en zo komen we uiteindelijk uit bij de Seine die we met een pont oversteken. In een klein dorpje met een grote kermis strijken wij neer op een bank voor het gemeentehuis. De was wordt uit de plastic zakken gehaald en terwijl wij lunchen, droogt de was aan het hek. Ook onze tent zetten we even op op een klein stukje gras om te drogen. De ambtenaren die rond de lunchpauze even naar buiten lopen, kijken wel wat verwonderd, maar moeten er wel om lachen. We komen nu in een wat minder heftig glooiend gebied, alweer een rustige vallei met mooie dorpjes en gelukkig op het juiste moment een grotere stad met een uitstekende patisserie, waar we de eclair (soort puddingbroodje) testen. Voorbij Gueures vinden we een camping met voornamelijk stacaravans. We worden vriendelijk ontvangen, we krijgen een mooi plekje toegewezen, worden voorzien van tafel en stoelen en mogen als we dat willen ook wel een barbecue pakken. Helaas hebben we geen geschikt vlees. De campingmevrouw gaat daarna nog even snel de toiletten schoonmaken. Het ziet er allemaal picobello uit.

Zaterdag 17 juni 2006 Gueures - Port le Grand 89,5 km

Het is mistig. De was hangt kletsnat aan de lijn. We stoppen het in plastic tassen en doen zoveel mogelijk achter op de bagage om te drogen. Ook vandaag is het weer werken door een omgeving die nu toch iets verandert. Vakwerkboerderijen, en vandaag fietsen we veel langs heggen. Ik verwonder me over de vele soorten kerken met hun eigen decoraties, soms strak, dan weer met allerlei torentjes en niet herkenbare architectuur. In de loop van de dag worden de glooiingen minder heftig. Verder gewoon fietsen, fietsen, fietsen en niet vergeten om je heen te kijken. Het wordt steeds vlakker, we fietsen op een soort plateau, wel tegen de wind in natuurlijk, en zie zo af en toe de zee.

Zondag 18 juni 2006 Port le Grand - (Boulogne) Winnemer 106

Weer een dag van graanvelden in allerlei variaties, maar toch ook bos, met een paar 'smerigheden' een klimmen. Foei, die ene, nadat we in een bar een paar cola hadden gedronken. Die bar blijft me bij. Een erg dikke barman en in de hoek zat een jonge vrouw met een baby, een meisje vertelde zij. In de tijd dat wij er zaten, kwamen er nog eens 3 meisjes zo af en toe binnen; dochtertjes. Arme meid, zou ze door moeten gaan met baren tot er een zoon geboren is? Ze zag er al zo afgetobt uit. We 'fluiten' door Boulogne heen, weinig verkeer op zondag in zo'n havenstad. We nemen een hamburger en cola bij Mc Donalds en fietsen dan snel verder de stad weer uit naar Winnemer. Het laatste stuk over een fietspad langs de zee. Aan de overkant ligt Engeland vertel ik 'boompje' om hem wat op te vrolijken. En ruik eens, de zee. Boompje reist nog elke dag met me mee achter op de fiets. Maar ziet er niet meer zo florissant uit. Er zit wat schimmel om de naalden.
In Winnemer gaan we als we de tent op de camping hebben gezet, direct naar de boulevard. Even de sfeer proeven in het stadje en de boulevard. In het stadje staan langs de boulevard statige huizen met veel houtwerk en kleine torentjes. Er is geen strand, het is vloed, en de mensen zitten of op de boulevard of op de basaltblokken. Het is heerlijk strandweer, ruim boven de 30 graden. We kopen nog wat kaarten en gaan 's avonds eten in een visrestaurant. Een mooie afsluiting van Normandie. Morgen weer voort. En ...... als de wind niet draait, hebben we hem morgen in de rug! Een goed vooruitzicht.